Flygförseningar eller Vad jag har rätt till och hur jag får ersättning

När du reser med flyg kan det hända att ditt flyg blir kraftigt försenat med flera timmar. Då är det bra att veta vad du har rätt till och vilken kompensation du kan kräva av flygbolaget.
Kompensation inom luftfarten regleras i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004, vars originaltext finns på eur-lex.europa.eu.
Behöver du bara få pengar för ett försenat flyg? Ansök om ersättning upp till 2 år i förväg.
När har du rätt till ersättning för flygförseningar?
Det är inte alla försenade flygningar som automatiskt omfattas av förordningen ovan och som man kan kräva ersättning för. För att ens kunna börja diskutera ersättning måste ditt flyg
- utgå från en flygplats inom en medlemsstats territorium
- avslutas på en flygplats inom medlemsstaternas territorium och trafikeras av ett europeiskt flygbolag
Med medlemsstat avses alla 27 länder i Europeiska unionen, inklusive Guadeloupe, Franska Guyana, Martinique, Réunion, Mayotte, St Martin och Azorerna, Madeira eller Kanarieöarna. Bland medlemsländerna finns också Norge, Schweiz och Island.
Ett annat villkor är förseningens längd, som beror på flygningens längd. Kompensation utgår vid förseningar på:
- 2 timmar för flygningar upp till 1 500 km
- 3 timmar för flygningar mellan 1 500 km och 3 500 km
- 4 timmar för flygningar över 3 500 km
För ekonomisk ersättning gäller regeln om 3 timmars försening på destinationsflygplatsen.
Vad jag har rätt till vid en flygförsening
Varje passagerare har rätt till följande kostnadsfria ersättningar vid försenat flyg:
- Förfriskningar som står i proportion till förseningens längd.
- 2 telefonsamtal och e-postmeddelanden
- hotellövernattning om förseningen gäller över natten
- ekonomisk kompensation upp till högst 600 euro
Det bör tilläggas att rätten till ersättning inte erbjuds automatiskt och att du för de flesta flygbolag måste kontakta dem själv. Detta gäller särskilt för krav på logi och nästan alltid för ekonomisk ersättning.
Rätt till förfriskningar
Varje flygbolag har en skyldighet att ta hand om passagerare om det förväntar sig en försening på minst 2 timmar, eller 3 timmar för medellånga och 4 timmar för långdistansflyg, oavsett orsaken till förseningen.
Passagerarna får vanligtvis kuponger för en baguette med vatten eller kuponger med ett nominellt värde på cirka 15 euro eller erbjuds direkt specifika förfriskningar vid avgångsgaten.
Rätt till logi
Om ditt flyg är kraftigt försenat och du måste övernatta på flygplatsen ska du inte vara rädd för att ringa och göra anspråk på gratis boende. Flygbolaget är skyldigt att tillhandahålla och ersätta passagerare för boende, inklusive transfer till ett hotell och naturligtvis måltider.
Om du avvisas av flygbolaget och ditt flyg är försenat med minst 8 timmar under natten kan du checka in på egen bekostnad och begära ersättning senare - spara bevis på betalningen.
Ansök om kostnadsfri ekonomisk ersättning för flygförseningar
Ansök om ekonomisk kompensation
Den största fördelen med ett försenat flyg på 3 timmar eller mer eller ett inställt flyg är rätten till ekonomisk kompensation på upp till 600 euro per passagerare. Det finns några få undantag från denna ersättning.
Det första är att förseningstiden beräknas på destinationsflygplatsen. Detta är skillnaden mellan den planerade ankomsten och den faktiska ankomsten. Ankomst definieras som att flygplanet parkeras på asfalten och att dörrarna öppnas för passagerarnas avstigning.
Ekonomisk kompensation utgår inte om flygbolaget inte kunnat påverka förseningen, t.ex:
- dåligt väder
- fågelkollision
- strejk bland flygplatspersonal eller flygledare
- krig och politiska oroligheter
Ett flygplanshaveri eller en strejk bland flygbolagets personal är dock inte nödsituationer.
Den ekonomiska kompensation som varje passagerare på en försenad flygning ska få bestäms av flygsträckan enligt följande
- 250 euro / 220 euro för flygningar upp till 1 500 km
- 400 euro / 348 euro för flygningar mellan 1 500 km och 3 500 km
- 600 euro / 531 euro för flygningar över 3 500 km
För flygningar över 3 500 km, om förseningen är 3-4 timmar, har flygbolaget rätt att minska ersättningen med 50 %, dvs. med 300 euro.
Begär kostnadsfri ekonomisk kompensation för flygförseningar
Hur du ansöker om ekonomisk kompensation för flygförseningar
När det gäller ekonomisk kompensation för flygförseningar är det mer än någon annanstans teorin som inte stämmer överens med verkligheten. Var tålmodig och bestämd när du gör ditt anspråk. Flygbolagen hittar gärna på ursäkter för vad som helst och de kan dessutom ignorera dig helt och hållet.
För att ansöka behöver du:
- en elektronisk biljett (bekräftelse på köp av biljett eller resa i ett e-postmeddelande)
- boardingkort
- bekräftelse på flygförsening
Formuläret för försenat flyg utfärdas av flygbolaget på flygplatsen, eller så räcker det med ett foto av ankomsttavlan med ditt försenade flyg på, eller ta en utskrift från Flightradar24:s webbplats.
Fyll sedan i reklamationsformuläret eller skicka det till flygbolagets kundtjänst och vänta. I mejlet ska du direkt ange att du begär en kompensation på XX euro för en försening på mer än 3 timmar i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004. Glöm inte att ange dina bankkontouppgifter, inklusive IBAN- och SWIFT-format.
Var du kan ansöka om kompensation hos utvalda flygbolag:
- Smartwings - kontaktformulär smartwings.com/contact-form
- Ryanair - ansökningsformulär onlineform.ryanair.com/en/en/eu-261
- Wizzair - ansökningsblankett wizzair.com/cs-sv/klagomål-om-ersättning
Vi säger direkt att det är orealistiskt för enskilda personer att få ersättning från flygbolag som Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet och andra.
Ansöka via en byrå
Omdu vill spara tid och besvär, eller om processen är för komplicerad för dig, kan du helt enkelt ansöka om ersättning hos en specialiserad byrå.
Ansök om kostnadsfri ekonomisk kompensation för försenat flyg
När ditt ersättningsanspråk har verifierats behöver du bara underteckna en fullmakt till advokaten och sedan väntar du bara på att ersättningen ska betalas ut. Byrån tar endast ut en provision på en femtedel av det återvunna beloppet. Du betalar ingenting i förskott, även om ditt ärende i slutändan avvisas.
Du kan lämna in ett krav upp till 3 år i efterskott, men helst bör du lösa frågor omedelbart på grund av bevisen för försening.
Slutsats
Ingen resenär kan undvika ett försenat flyg förr eller senare. Om du står inför en långvarig försening på flera timmar vet du vad du har rätt till och hur du kan få ersättning från flygbolaget.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
5 kommentarer

Hej, hej, hej!
Jag hade en försening på 25 timmar med Skyline Express från Prag till Marsa Alam, normalt skulle jag säga att jag har rätt till 400,- kompensation, men det här företaget är baserat i Ukraina, så gäller det för det när man driver EU-flyg eller inte?)
Tack Jirka
Var det en EU-flygning? Det var det.

bara att de inte svarar direkt genom flygbolaget ... så jag försökte genom inkassoföretagen och de sa nej.
Jag tycker att jag är berättigad, så jag är lite förvirrad över att de trots sitt intresse för min andel fortfarande hävdar att jag inte är berättigad...:)
Jag antar att de inte vill det eller att de tror att kravet inte beror på försening (vad var det?). Bara för att det är ett ukrainskt flygbolag upphör inte anspråket automatiskt. https://evropskyspotrebitel.gov....a-doprava/ Försök att kontakta ECC:
Och att de inte svarar? Det gör inte Smartwings heller. Betyder det något? Ja - att de inte vill betala. 😆

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi...s-24-hodin förseningen orsakades av ett fel på ett flygplan - se:
Det är intressant att de som verkställer inte vill göra detta när det är deras inkomstkälla. Så jag blev lite irriterad:)
Jag förstår att flygbolaget inte svarar, det håller jag med om:)
Du betalar inte ett öre för att nå ut till de statliga myndigheterna, så det blir inte värre. 😉
Jag ser att reklamskiten fortfarande finns kvar: "Vi säger också att det är orealistiskt för enskilda att få ersättning från flygbolag som Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet och andra."
Jag skulle säga att Ryanair gör problem mycket mindre ofta än Wizzair, men det kan utmanas t.ex. med hjälp av apf om biljetten var till eller från Österrike. Travel Service, det är en annan historia.
Hej, hej, hej!
Jag vet inte vilken försening som berättigar till en ersättning på 250 EUR / 6 000 CZK för flygningar upp till 1 500 km.
Det står från mer än 3 timmar, men jag kan inte hitta något sådant i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004. Där står det två timmar eller mer för flygningar på 1 500 kilometer eller mindre.
Så vad är sanningen?
Det är en ganska förvirrad text. Man kallar rätten till vård, som den kallas i direktivet, för kompensation; man kallar rätten till kompensation (en term från direktivet) för ekonomisk kompensation. https://en.wikipedia.org/wiki/Ai...Regulation Det senare anges korrekt för flygförseningar på 3 timmar eller mer, även om detta inte nämns i direktivet eftersom det är rättspraxis, se .
Hej, vi skulle flyga med Iberia till New York från Prag med en anslutning i Barcelona. När vi landade i Barcelona fick vi veta att flygningen ställdes in på grund av väderprognosen i NYC (även flygningen till Boston). Därefter kom ett e-postmeddelande om att nästa flyg var planerat till kl. 9.00 nästa dag. En timme senare kom det inte förrän kl. 18.45, 24 timmar från vår planerade avgång ... När vi skulle anlända till NYC hade 19 plan landat och 7 ställts in. Hur som helst, om vi skulle ha tagit 9:00-flyget nästa dag, rådde inte längre de dåliga förhållandena och de flyttade fortfarande till 6:45pm. Har vi rätt till kompensation för att vi inte kom iväg kl. 9, då det ursprungliga flyget flyttades? Eller är det fortfarande vädret? Tack för svaret

Du måste ha flugit Vueling och Level, inte Iberia.
På så sätt kan ingen säga om du kvalificerar dig eller inte. du har en platt utsikt. Men du kan skriva två e-postmeddelanden till flygbolaget. En kommer nästan säkert att vara negativ och du kommer att se den andra. I det andra anger du att du kommer att vidta rättsliga åtgärder bla bla bla.
Om de svarar dåligt på det andra e-postmeddelandet också kommer det förmodligen inte riktigt att finnas ett krav, men du kan vidarebefordra det till en byrå som du väljer. Det är kostnadsfritt.
Hej, har någon någon erfarenhet av att hantera ett klagomål om icke-ersättning via den tyska civila luftfartsmyndigheten (missat anslutningsflyg på grund av försenat första segment), hur lång tid tar det dem etc.?