Tunnelbanan är det bästa och i de flesta fall det enda sättet att resa runt i New York City. Det är det enda sättet att ta sig till praktiskt taget alla turistattraktioner, och det täta nätverket sträcker sig så långt som till Brooklyn, Queens och Bronx. Välj helst ett boende som ligger inom gångavstånd från tunnelbanan - då är du redo och det kommer att bli en barnlek att ta sig runt i New York.

På amerikansk engelska används termen Subway främst för tunnelbanan.

Med en total nätverkslängd på över 380 km rankas New Yorks tunnelbana på 12: e plats i världen. De första tågen började sina rutter 1904, vilket gör New York City tunnelbana till den 8: e äldsta tunnelbanan i världen.

Även om det kan verka komplicerat att åka tunnelbana i New York City till en början, kommer du snart att få kläm på det och efter några turer kommer du att åka som en infödd New York-bo. Stationerna är tydligt skyltade, liksom alla byten.

Här är några tips för en problemfri tunnelbaneresa i New York.

Karta över New Yorks tunnelbana

Nyckeln till att ta sig runt i New York City på ett smidigt sätt är att alltid ha en karta över tunnelbanelinjerna med sig. Även om kartor finns uppsatta i alla vagnar och stationer är det en bra idé att ha en karta nedladdad på din telefon för att hjälpa dig att planera din resa. Tunnelbanekartan kan hittas och laddas ner på web.mta.info/maps.

En livekarta som visar aktuell nätverksstatus finns nu också på mta.info. Klicka till exempel bara på ett stationsnamn så ser du de närmaste tågavgångarna i alla riktningar.

Biljettpriser för Metro Card / OMNY

I New York Citys tunnelbana kan du välja mellan två sätt att betala din biljett:

  1. OMNY kontaktlösa betalningar med ditt betalkort/kreditkort (mobil, klocka, ...).
  2. Klassiskt Metro-kort i papper

Priserna för båda alternativen är desamma, men inte riktigt...

Biljettpriser för 2,90 usd

Varje tunnelbane- eller stadsbussresa i New York City har ett fast pris oavsett tid eller sträcka 2,90 usd.

Priset beräknas från det att du stiger på tunnelbanan till det att du stiger av, och du kan byta om du inte går igenom ett vändkors vid den aktuella bytespunkten (vilket inte alltid är möjligt).

Omdu betalar kontaktlöst med ditt kort, din mobiltelefon eller klocka debiteras endast 2,90 USD. Fäst ditt kort/din mobil i läsaren vid vändkorset när du går in och ut ur stationen.

När du betalar med Metro Card betalar du alltid 1 usd extra för själva biljetten, som inte kan laddas om när det gäller enkelbiljetter. Dessutom kan endast en biljett med två registrerade resor köpas. Totalt sett är det lägsta priset för ett Metro-kort 5,80 usd, där 1 USD är avgiften för kortet och 2 USD x 2,90 USD för två tunnelbane- eller bussresor.

Om du vet att du bara kommer att göra en resa och inte vill använda kontaktlös betalning kan du köpa en enkelbiljett för 3 usd.

7-dagarskort för 34 usd

Det finns ingen 24-timmars- eller 3-dagarsbiljett i New York City, den lägsta tidsperioden är bara 7 dagar. Den kostar 34 USD och gäller för obegränsade resor överallt med tunnelbana, bussar och linbanor till Roosevelt Island.

Kontaktlös betalning: debiteras med 2,90 USD efter varje enkel resa, upp till maximalt 12 gånger totalt, vilket ger en slutsumma på 34 USD. Från och med den 13:e resan dras inget belopp, även om du fortfarande måste fästa ditt kort/din mobil/din klocka i läsarna.

Metro Card: Med den här versionen betalar du verkligen för hela 7 dagar, oavsett om du börjar använda Metro på måndag eller kanske på torsdag. Avgiften för kortet är återigen 1 usd extra, men till skillnad från enkelbiljetter kan flerdagars Metro Card laddas om. Så du kan behålla biljetten till ditt nästa besök i New York eller ge den vidare till någon du känner som besöker staden.

Var kan man köpa biljetter?

Du kan köpa biljetter till New York Citys tunnelbana i biljettautomaterna på varje station. Du kan betala med kontanter eller kort.

Hur använder jag mina biljetter?

Du går igenom vändkors när du går in och ut ur stationen. För kontaktlös betalning lägger du bara ditt kort/din mobil/din klocka i läsaren märkt OMNY och går igenom vändkorset. Proceduren upprepas när du lämnar stationen.

Om du använder ett traditionellt Metro-kort i papper kan du dra din biljett genom ett par silverskenor, varpå vändkorset öppnas. Återigen måste samma procedur upprepas när du lämnar stationen.

Du går inte genom vändkorset när du byter tåg.

Lokala förbindelser kontra expressförbindelser

Den kanske vanligaste förvirringen bland turister uppstår i samband med denna knepiga aspekt av New Yorks tunnelbanesystem. Du tittar på en karta, ser att de blå tunnelbanelinjerna går genom närmaste station, du är redo att åka! Men du väntar förgäves på just din anslutning, det är ständiga stopp för den andra linjen, som du inte behöver ta, och då och då susar tunnelbanan du vill ta förbi plattformen på det tredje spåret.

Dubbelkolla alltid exakt vart tunnelbanan går så att du inte missar din hållplats och får vänta för länge på nästa anslutning. På tunnelbanekartan visas stationerna i svart eller vitt och bokstaven för den linje som stannar vid den stationen.

  • Vita stationer - alla tåg stannar här
  • Svarta stationer - endast lokaltrafik stannar här

Om ett snabbtåg körs stannar det inte vid de svarta stationerna utan passerar bara genom dem.

Till exempel verkar A-, C-, B- och D-linjerna gå på västra sidan av Central Park, men alla stationer har svarta linjer, vilket innebär att endast lokaltåg stannar vid dem. I det här fallet är det alltid bara B- och C-linjerna.

Tidtabeller, sökning av anslutningar

Du kan enkelt hitta den snabbaste förbindelsen mellan två hållplatser på transportföretagets officiella webbplats mta.info.

Inom stadens centrum går tunnelbanetågen i genomsnitt var 2-3:e minut på vardagar och ungefär var 4-7:e minut på helger. Ju längre bort från centrum du befinner dig, desto längre blir intervallen logiskt sett, men de överstiger sällan 10 minuter vid större stationer.

Endast i de allra mest perifera delarna av metropolen, där du förmodligen inte ens kommer att besöka, och även på natten, kan intervallet variera mellan 15-20 minuter.

Vissa linjer går 24 timmar om dygnet, medan andra bara tar en paus på natten.

Linjer som går hela natten: 1, 2, 3, 4, 6, 7, A, D, E, F, G, J, L, M, N, Q, R, Staten Island Railway

Cirka 6:00-22:15 på linjerna B, C, W

Cirka 5:10-23:30 Ät linje: 5

Det är också en bra idé att hålla ett öga på informationen vid hållplatserna på grund av de ganska frekventa avstängningarna, när vissa stationer är otillgängliga eller en del av rutten ersätts av alternativa bussar. Informationen brukar dock vara mycket tydlig och lätt att förstå.

Omstigningsstationer och hållplatsnamn

Vissa omstigningsstationer är inte omstigningsstationer. Du måste lämna tunnelbanan och gå igenom vändkorset igen. Om du har en 7-dagarsbiljett behöver du inte oroa dig för detta, men för enkelbiljetter behöver du två.

I princip är dock de flesta stationer där flera linjer sammanstrålar och överlappar varandra med en enda cirkel eller är förbundna med en svart linje på kartan transferstationer. Du behöver inte gå igenom vändkorset, utan följ bara skyltarna och anvisningarna till omstigningsstationerna. Stanna gärna en stund, fundera på vart du ska och vilken linje du behöver, och fortsätt sedan.

Var också uppmärksam på namnen på stationerna. "Canal Street" förekommer t.ex. tre gånger på tre olika linjer, men stationerna ligger 2 km från varandra och är inte alls transferstationer.

Uptown eller Downtown?

De flesta stationer har separata ingångar för varje riktning. Varje ingång är alltid markerad med en bokstav eller ett linjenummer och en slutstation. För att göra det lättare att navigera på Manhattan lägger de också till en indikation på om stationen ligger i riktningen "Uptown" eller "Downtown", så att du inte behöver leta upp var slutstationen ligger. Men vad betyder det?

  • Uptown - norrgående tåg
  • Downtown - södergående tåg

Färger eller siffror/bokstäver?

Tunnelbanelinjer i New York City identifieras med både en färg och en bokstav/ett nummer. Lokalbefolkningen orienterar sig vanligtvis efter färg, men vi rekommenderar att du tittar särskilt på den bokstav eller siffra som identifierar linjen.

Färgen är användbar i centrala Manhattan, där flera linjer ofta sammanstrålar till en mycket trafikerad linje. I stadens utkanter däremot går de ofta åt olika håll, eller så slutar vissa linjer vid en tidigare station.

Säkerheten i New Yorks tunnelbana

Glöm allt du vet från TV-serier och filmer för ett ögonblick. Visst är New Yorks tunnelbana full av lösdrivare, dansande och rappande svarta, konstnärer och hemlösa, men det är vanliga människor också. Det är bara genom att ta dig tid att observera vad som händer omkring dig som du kommer att lägga märke till även de minsta detaljerna och se hur färgstarka människorna i denna metropol är. Tunnelbanan är dock inte på något sätt farlig.

Det finns kameror och säkerhetspersonal vid varje hållplats och till och med i själva vagnarna.

Det kan ta ett tag att vänja sig vid mångfalden av passagerare, men du behöver verkligen inte oroa dig för din säkerhet.

Wifi på varje tunnelbanestation

I New Yorks tunnelbana finns det wifi på alla tunnelbanestationer där du kan använda den kostnadsfria internetuppkopplingen.

Denna artikel kan innehålla affiliatelänkar från vilka vår redaktion kan tjäna provision om du klickar på länken. Se vår annonseringspolicy sida.

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig