Det bästa och mest använda transportmedlet är Paris Metro.
Det finns två typer av järnvägstransport: den klassiska tunnelbanan och RER- och Transilien-tågen, som främst används för transport utanför staden eller för snabba förbindelser genom centrum.
Boka ett hotell nära en tunnelbanestation
Biljetter till tunnelbana och RER
Det finns ett stort antal biljetter tillgängliga i Paris, som beskrivs i detalj i kapitlet Transport.
Staden är indelad i zoner, som bestämmer dags- och flerdagsbiljetter.
- Heldags - gäller alltid endast en viss kalenderdag och inte i 24 timmar
- Navigo, zonerna 1-5 för 12 euro (gäller inte för resor till någon av Paris flygplatser)
- Paris Visite Pass, zonerna 1-5 för 29,90 euro (gäller för flygresor, men är inte särskilt prisvärt i något fall. Det ger dock små rabatter på inträde till vissa sevärdheter)
- Weekly - gäller endast under kalenderveckan från måndag till söndag, detta är det mest prisvärda passet för längre vistelser om du anländer till Paris på en måndag, tisdag eller onsdag
- Navigo, zon 1-5 för 31,60 euro
- Multi-day - alltid giltigt endast under kalenderdagarna och inte i 48 eller 72 timmar
- Paris Visite Pass för 2 dagar, zonerna 1-5 för 44,45 eur
- Paris Visite Pass för 3 dagar, zonerna 1-5 för 62,30 eur
- Paris Visite Pass för 5 dagar, zonerna 1-5 för 76,25 euro
Med Paris Visite Pass, till skillnad från Navigo, får du små rabatter till vissa sevärdheter och attraktioner, se listan över dem: transilien.com.
Om du inte reser mer än 4-6 gånger per dag är det ganska värt att använda individuella pass i form av så kallade Metro-Train-RER Ticket.
- 2,50 euro för 1 biljett
Denna biljett gäller för hela nätverket av tunnelbanor, Transilien- och RER-tåg i hela Île-de-France-regionen, dvs. zonerna 1-5.
Biljetten är giltig i högst 120 minuter och du kan byta mellan tunnelbane-, tåg- och RER-linjer så länge du inte lämnar betalområdet. Det är alltså inte möjligt att till exempel gå av tåget, besöka ett monument och, om det fortfarande finns en gräns på de ursprungliga 120 minuterna kvar, åka igen.
Var kan man köpa en biljett?
Det finns automater på alla tunnelbane- och RER-stationer där du kan betala med kort och kontanter, och det finns även en biljettdisk.
Alla biljetter kan också köpas via mobilappar:
- Enkelbiljetter i apparna Bonjour RATP eller Île-de-France Mobilités.
- Navigo i appen Île-de-France Mobilités
- Paris Visite Pass på Bonjour RATP-appen
Så här använder du biljetten
Du behöver biljetten innan du går in i tunnelbanan där de automatiska vändkorsen är placerade.
- Pappersbiljetter - sätt in i vändkorset, vänta på att biljetten kommer ut ur den andra luckan och du kan gå igenom vändkorset
- Navigo-kort i plast - du fäster dem i den lila läsaren på vändkorset
- Mobilapp - du behöver inte öppna appen, biljetterna fungerar med NFC, så du kan fästa hela din telefon vid den lila läsaren
På tunnelbanan används biljetter endast för att komma in på stationen, medan man lämnar stationen genom att gå igenom grindarna, som öppnas av sig själva även utan biljett. Undantaget är stationer som ligger i zon 4, där du måste markera biljetten när du lämnar.
Det finns inga vändkors vid byte mellan tunnelbana och metro.
På RER- och Transilien-tåg används alltid en biljett, oavsett om det är en pappersbiljett eller en mobilbiljett, vid avstigning eller byte.
Paris tunnelbana
Den klassiska tunnelbanan är markerad med bokstaven M eller ordet "Métro" ovanför stationsentrén. Låt dig inte skrämmas av att vissa tunnelbanelinjer ibland går ovanför ytan och utanför, men dessa ligger i utkanten av centrum.
Karta och tunnelbanelinjer Paris
Tunnelbanan har totalt 16 linjer. Du hittar många bytesstationer där fler än två linjer möts. Dessa kännetecknas av längre byten där du måste gå en bit.
Du behöver dock inte oroa dig för att du inte hittar. Linjerna är utmärkta både med färg och nummer, så det är en bra idé att alltid ha med sig en tunnelbanekarta.
Det är viktigt att du väljer rätt plattform på stationen. Linjerna är indelade efter destinationsstation och nummer. En av de sekundära anledningarna till att också försöka ta tunnelbanan är dess några unika stationer och entréer som sticker ut konstnärligt och arkitektoniskt.
Nackdelarna med tunnelbanan är att den ofta är överfull och att den är förvånansvärt långsam. Tunnelbanelinjerna är gamla och slingrar sig ofta i skarpa kurvor, vilket minskar hastigheten på resan.
Intressant nog går några av Paris tunnelbanelinjer på gummihjul.
Nedladdningsbara tunnelbanekartor finns på ratp.fr/en/plans.
Tunnelbanelinjerna är indelade efter färg och nummer.
- 1 - La Défense, Fondation Louis Vuitton, Triumfbågen, Champs-Élysées, Petit och Grand Palais, Pont Alexandre III, Concorde, Tuilerieträdgården, Louvren, Châtelet, Le Marais, Bastille, Nation, Chateau Vincennes
- 2 - huvudlinjen som tar dig till Montmartre. Den går också till följande platser: Triumfbågen, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Pere-Lachaise-kyrkogården, Nation
- 3 - väst-öst via République, Opera, Pere-Lachaise-kyrkogården, Gare Saint-Lazare
- 3bis - den kortaste linjen är inte av turistintresse och förbinder stationerna Porte de Lilas och Gambetta i östra delen av staden
- 4 - den nord-sydliga stomlinjen kan användas för att nå följande platser: Montmartre, Gare du Nord, Gare de l'Est, Les Halles, Cité, Quartier Latin, Gare Montparnasse
- 5 - förbinder följande platser: Place d'Italie, Gare d'Austerlitz, Bastille, République, Gare de l'Est, Gare du Nord, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin
- 6 - Triumfbågen, Trocadéro, Eiffeltornet, Gare Montparnasse, Place d'Italie, Gare de Bercy, Nation
- 7 - en slingrande linje som delar sig i två delar i den södra änden och går via till exempel Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Gare de l'Est, Opera, Louvren, Palais Royal, Chatelet, Le Marais, Rue Mouffetard, Place d'Italie
- 7bis - den näst kortaste linjen kopplas bort från linje 7 vid Louis Blanc-stationen och går till Saint-Gervais-distriktet
- 8 - den längsta linjen i Paris tunnelbana är tillgänglig för transport till dessa platser: Champ de Mars, Invalides, Concorde, Madeleine, Opera, République, Bastille, Zoo
- 9 - den långa linjen som förbinder Nation, République, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Trocadéro och Pont de Sevres
- 10 - Gare d'Austerlitz, Quartier Latin, Champ de Mars, Boulogne
- 11 - Den går inte genom centrum, utan börjar vid Chatelet-stationen och fortsätter via Pompidou, République och Belleville till de nordöstra förorterna.
- 12 - Ett viktigt nord-sydligt stråk förbinder dessa platser: Porte de la Chapelle, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Madeleine, Concorde, Musée d'Orsay, Gare Montparnasse
- 13 - linjen förgrenar sig i två delar i norr och kan användas för att nå till exempel Saint-Denis Basilica, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Petit och Grand Palais, Invalides, Gare Montparnasse
- 14 - sträckan med det längsta stationsavståndet, som förbinder Orly Airport, Gare de Bercy, Gare de Lyon, Chatelet, Palais Royal, Louvren, Madeleine, Gare Saint-Lazare
Är Paris tunnelbana igång 24/7
Ingen av tunnelbanelinjerna kör non-stop.
Tunnelbanan i Paris körs med samma frekvens varje dag.
- De första tågen från termini - ca 5:30 på morgonen
- Sista tågen från termini - ca 1:35
Turtätheten mellan tågen varierar mellan 3 och 6 minuter på vardagar och mellan 4 och 10 minuter på helgerna.
Detaljerade tidtabeller och anslutningssökningar finns på webbplatsen: ratp.fr/en/horaires-metro.
Stationens faciliteter
Paris tunnelbana är en av de äldsta i världen och stationerna är därför ganska trånga och har en historisk känsla. Mycket långa korridorer är vanliga vid omstigningsstationerna.
Varje tunnelbanestation har ett biljettkontor och biljettautomater.
Det brukar också finnas automater med drycker och godis på perrongerna.
Du hittar inga toaletter på tunnelbanestationerna.
Om tunnelbanelinjen är helt automatiserad (t.ex. linje 1 eller 14) finns det alltid väggar med automatiska dörrar mellan plattformen och tåget.
Tunnelbanetåg
Moderna helautomatiska linjer har vackra och rymliga tunnelbanetåg, medan de äldsta linjerna har mycket omoderna och mycket trånga tåg.
Tunnelbanan är dock ren och i allmänhet säker.
På vissa typer av gamla tunnelbanor måste du öppna dörrarna antingen genom att trycka på en knapp eller vrida på ett silverhandtag.
RER- och Transilien-tåg
Det andra urbana järnvägssystemet är RER-tågen, som förbinder städerna runt Paris med centrum, men som också är användbara för att ta sig runt i själva Paris.
De har också längre avstånd mellan hållplatserna, så de kan vara snabbare än den konventionella tunnelbanan för att ta sig runt i centrum.
Generellt sett börjar linjer som betecknas som RER utanför Paris, passerar genom centrum och fortsätter ut ur staden till andra sidan.
RER har totalt 5 linjer (markerade med bokstäverna A, B, C, D och E och utmärkta med färg) och tar dig till de mer avlägsna delarna av staden och till flygplatsen. Om du planerar att besöka slottet Versailles är det C-linjen som gäller.
- RER:s tidtabeller: ratp.fr/sv/horaires-rer
Transilien-tågen är alltså tåg som startar vid en av de större stationerna i Paris och bara kör i en riktning ut ur staden åt gången. Som turist kommer du att använda dessa rutter särskilt för att komma till Versailles (linjerna L och N).
Transilien är markerade med bokstäverna H, J, K, L, N, P, R och U och har vanligtvis särskilda plattformar vid stationerna.
- Tidtabeller för Transilien: ratp.fr/sv/horaires-sncf
Karta över RER- och Transilien-tåg
För fullständiga järnvägsplaner i och runt Paris (tunnelbana, RER, Transilien och spårvagnar), besök: ratp.fr/plan-transilien.
God eftermiddag. Jag är för närvarande i Paris, jag köpte en biljett och jag fick höra att den är giltig på tunnelbanan och RER, men bara i staden Paris. Vilka biljetter behöver jag ta för att komma till Disneyland utan biljett? Och finns det någon skillnad mellan biljetter som gäller för hela RER-linjen och de som bara gäller i Paris stad?
Var har ni fått den här informationen ifrån? Från och med januari 2025 kommer det att finnas ett enda biljettpris för Metro-RER i hela Ile de France-regionen, inklusive Disneyland.
Här är den officiella informationen: https://www.iledefrance-mobilite...rer-ticket