Att ta sig runt Osaka

Osakas kollektivtrafiknät är så tätt att det, trots den stora befolkningen och det mycket rika samhället, praktiskt taget inte finns några trafikstockningar och mycket färre bilar på gatorna än i liknande utvecklade städer på andra håll i världen.
För att ta dig runt i Osaka använder du den konventionella tunnelbanan, de statligt ägda JR-tågen, många privata järnvägar, en spårvagnslinje och ett omfattande nätverk av stadsbussar.
Du kommer oftast att använda tunnelbanan för att ta dig till de flesta intressanta platser i Osaka, utom kanske Universal Studios och Sumyioshi Temple, som du måste ta med tåg eller buss.
Priser och biljettpriser
Biljettsystemet är olika för olika transportföretag och, särskilt när det gäller transfer eller dagsbiljetter, är det ganska svårt att veta vilka linjer en viss biljett gäller för och vilka som inte är giltiga.
Dagsbiljetter
I Osaka kan du köpa följande bekväma dags- och flerdagarsbiljetter.
Pris | Giltighetstid | Rabatter - attraktioner | |
---|---|---|---|
Osaka fantastiska pass | 3 300 jpy - 1 dag 5 500 jpy - 2 dagar |
Osakas tunnelbana Privata järnvägar (endast i Osaka) Stadsbussar (endast i Osaka) |
Gratis (utvalda attraktioner) |
Osakas tunnelbana | 820 jpy - 1 dag (arbetar) 620 jpy - 1 dag (helger) |
Osakas tunnelbana Stadsbussar (endast Osaka) |
Rabatt cirka 10%. |
Kansai järnvägspass |
5 600 jpy - 2 dagar |
Osakas tunnelbana Privata järnvägar (Kansai-regionen) Spårvagnar och vissa linbanor |
Rabatt ca. 10%. |
Osaka Amazing Pass
Ett rabattkort för turister som ger dig gratis inträde till vissa sevärdheter, rabatter i vissa butiker och obegränsad körning inom Osaka.
3 300 jpy | 5 500 jpy |
---|---|
1 dag | 2 dagar |
Kortet är alltid giltigt endast för en kalenderdag och inte för 24 eller 48 timmar.
Det gäller på följande sträckor, endast inom Osaka (du kan t.ex. inte använda det för resor till Nara, Kobe eller någon av Osakas flygplatser) - se karta.
- Hela Osakas tunnelbanenät
- Alla stadsbussar (utom Universal Stuios skyttelbuss)
- Kintetsu järnväg
- Hanshin Electric Railway
- Hankyu Järnväg
- Keihan Electric Railway
- Nankais elektriska järnväg
Gäller inte på JR:s tåglinjer (inklusive JR Osaka Loop city line), Hankais spårvagnslinjer och Osakas monorail.
På Nankai Limited Express och Kintetsu Limited Express-tåg betalar du en tilläggsavgift för platsreservation.
När är Osaka Amazing Pass värt det? När du besöker minst tre stora sevärdheter på en dag och tar 3-4 kollektivtrafikresor, helst med en kombination av tunnelbana och andra järnvägar.
Var kan man köpa det?
- Osaka Amazing Pass är endast tillgängligt för smartphone-användare och kan endast köpas online
Officiell information: osaka-amazing-pass.com.
Osaka Metro 1-dagars pass
Det billigaste heldagskortet är lämpligt om du använder tunnelbanan och stadsbussarna mycket och inte besöker de attraktioner som ingår i Osaka Amazing Pass i stor utsträckning.
Med heldagskortet för tunnelbanan får du också rabatt på inträdet till 30 utvalda attraktioner (vanligtvis cirka 10%), se lista.
820 jpy | 620 jpy |
---|---|
Arbetsdagar | Helger och allmänna helgdagar |
Biljetten gäller på kalenderdagen och inte i 24 timmar.
Du behöver inte ta reda på vilka dagar som infaller på japanska allmänna helgdagar. Under dessa dagar kommer automaten endast att sälja en rabatterad biljett för 620 yen.
Biljetten är endast giltig på följande rutter:
- Alla Osakas tunnelbanelinjer
- Chuo Line - giltig fram till Nagata Station, därefter fortsätter vissa tåg på den privata Kintetsu-järnvägens spår.
- Midosuji-linjen - gäller fram till Esaka Station, vissa tåg fortsätter på Kita-Osaka Kyukos privata järnvägsspår
- Alla stadsbusslinjer
- Undantag är Universal Studios och IKEA:s skyttelbussar
Var kan man köpa?
- Varuautomater på varje tunnelbanestation (endast kontanter eller japanska transportkort)
- Biljettkontor på alla tunnelbanestationer (kortbetalning finns även på större stationer i centrum)
Om du använder ett av de 10 japanska transportkorten (Icoca, PiTaPa, Suica etc.) för att betala finns det ingen daglig gräns för tunnelbaneresor. Om du ska åka tunnelbana mer än 4 gånger (3 gånger på helgerna) lönar det sig alltid att köpa ett 1-dagskort, men du kan betala med transportkort.
Kansai järnvägspass
Giltigt för hela Kansai-området, inklusive Kyoto, Nara och Kobe, är järnvägspasset mer lämpligt för järnvägsentusiaster.
För att det ska löna sig måste du göra 2 tur- och returresor varje dag på en lång sträcka (till exempel Osaka - Nara / Kobe / Kyoto) eller 1 tur- och returresa på en lång sträcka och flera kortare resor (minst 4-5).
5 600 jpy | 7 000 jpy |
---|---|
2 dagar | 3 dagar |
Biljetten är giltig för kalenderdagar och inte för 48 eller 72 timmar.
Förutom de flesta privata järnvägarna i Osaka, Kyoto, Kobe och Nara gäller biljetten också på Osakas tunnelbana. Omvänt gäller biljetten inte på några JR-tåg (inte ens JR Osaka Loop).
Kansai Railway Pass kan inte heller användas på några busslinjer.
Med tunnelbanekortet får du också rabatt på inträdet till 30 utvalda attraktioner (vanligtvis runt 10%), se lista.
På Nankai Limited Express och Kintetsu Limited Express betalar du en tilläggsavgift för att reservera en plats.
Var kan man köpa?
- Online på Klook, kkday, waug, se information: surutto.com/kansai
- På många försäljningsställen i Osaka, se lista
Vid köp online måste du byta ut vouchern mot ett fysiskt kort på varje försäljningsställe.
Dagsbiljetter på privata järnvägar
De flesta järnvägsoperatörer erbjuder också sina egna dags- eller flerdagarsbiljetter.
Dessa biljetter är aldrig värda att använda om du bara reser runt Osaka, men kan vara praktiska för dagsutflykter från Osaka.
För priser och användningsområde, se kapitlet om Osakas tunnelbana, där även tågen beskrivs.
De kan till exempel vara fördelaktiga med följande transportörer:
- Kintetsu - Nara, Yoshino, Kyoto
- Hanshin + Hankai - Kobe
JR Pass
Kan Japan Railways populära JR Pass eller dess regionala variant, JR-WEST Pass, användas för att resa runt Osaka?
JR Pass eller JR-WEST Pass är giltigt i Osaka uteslutande på JR: s järnvägslinjer, så det har ingen praktisk betydelse för att ta sig runt i staden.
Boka ditt hotell i Osaka i förväg
Enkelbiljetter
Dessa pass är bra när du främst vill promenera runt i de centrala stadsdelarna eller tillbringa en hel dag på temaparker som Universal Studios eller Kaiyukan Aquarium.
Tunnelbana och tåg
När du reser med tunnelbana eller tåg beräknas biljettpriset alltid utifrån den tillryggalagda sträckan.
På biljettkartan ovanför varje automat hittar du din destination, och beloppet som ska betalas står under.
Du väljer sedan detta på automatens skärm och betalar.
Du kan också köpa en transferbiljett för andra linjer, men alltid inom transportörens nätverk. Du kan t.ex. inte köpa en enda transferbiljett mellan Osaka Metro och Kintetsu Railway eller andra transportörer.
Priserna varierar vanligtvis mellan 190 jpy och 420 jpy, se kapitlet om Osaka Metro för mer information.
Bussar och Hankai-spårvagnen
På Hankais bussar och spårvagnar är det ett fast pris på 210 jpy per resa.
Rabatterade transferpriser kan endast användas vid byte till buss<->buss eller tunnelbana<->buss, se mer detaljer nedan.
Hitta transportmedel
Det finns inte en enda sökmotor för alla typer av transporter i Osaka. Du kan söka antingen på de enskilda transportörernas webbplatser, som listas nedan, eller via Google.com/maps.
Att söka efter kollektivtrafik via Google fungerar bra, inklusive att visa korrekta priser.
Google Maps ignorerar dock skillnaderna mellan systemen.
De hittar alltid den kortaste möjliga rutten, men de tar inte hänsyn till om rutterna har samma pris. Om så inte är fallet måste du köpa en ny biljett varje gång du byter, vilket gör resan dyrare.
Det uppstår ofta missförstånd, särskilt när man använder 1-dagskortet för Osakas tunnelbana, som inte gäller på järnvägslinjer (t.ex. Kintetsu, JR Loop Line, Hansin, Nankai och andra).
Tunnelbana och järnvägar
Det grundläggande transportnätet i Osaka består av 9 tunnelbanelinjer, som kompletteras av många privata och offentliga (JR) förortsjärnvägar.
Dessa järnvägar kan ofta användas för att ta sig runt i staden, men enkelbiljetter och vissa dagsbiljetter är inte kompatibla med varandra.
Se kapitlet om Osakas tunnelbana för detaljerad information.
Bussar
Stadens omfattande nätverk av bussar är perfekt för att ta sig runt på kortare sträckor.
Även om trafikstockningar inte är vanliga i Osaka, är bussresor ändå ganska långsamma på grund av det stora antalet trafikljus.
En fullständig karta över busslinjerna finns på: bus .osakametro.co.jp/routemap. Bussarna går normalt från ca kl. 5.30 till midnatt och turtätheten på varje linje är vanligtvis 20-30 minuter.
Vi beskriver alltid användbara bussrutter för en specifik attraktion i avsnittet Vad du ska se.
Gå alltid ombord genom den andra dörren och gå ut genom förardörren.
Du måste alltid trycka på den röda "Stop"-knappen innan du går av.
Hur man betalar biljettpriset
Fasta priser gäller på alla busslinjer 210 jpy.
Du kan betala med kontanter eller med alla 10 japanska transportkort (Icoca, Suica m.fl.). Vanliga kreditkort som Visa, Mastercard m.fl. kan inte användas.
Betalning sker alltid vid förarens utgång.
När du betalar med ett kort håller du bara upp det mot läsaren. Om du betalar kontant lägger du pengarna i kassalådan och om du inte har exakta kontanter kan du växla en 1 000 yen-sedel i växlaren bredvid kassalådan.
Biljettpris för transfer
Om du betalar med ett transportkort (Icoca, Suica etc.) gäller priset 210 jpy för 90 minuter med valfritt antal buss-buss-transfer.
Du får alltid 100 yen rabatt på ordinarie pris när du byter från buss till tunnelbana eller vice versa.
Om du betalar kontant kan du inte använda det rabatterade priset.
För detaljerad information om transferpriser: subway.osakametro.co.jp/fare.
Spårvagn Hankai
Det finns bara 2 klassiska spårvagnslinjer i Osaka, och de går i södra delen av staden.
De används främst för att ta sig till Sumiyoshi Taisha-templet från Tennoji Station eller från skyskrapan Harukas 300.
Hur man betalar biljettpriset
Det finns ett enhetspris på båda spårvagnslinjerna 210 jpy.
Du kan betala med kontanter eller med alla 10 japanska transportkort (Icoca, Suica m.fl.). Vanliga kreditkort som Visa, Mastercard och andra kan inte användas.
Betalning sker alltid vid förarens utgång.
Taxi, Uber
Typiska svarttaxi är ett extremt populärt transportmedel för både lokalbefolkningen och turister och finns bokstavligen överallt.
Du kan vinka in en taxi var som helst på gatan och det är också mycket vanligt med officiella taxistationer där många taxibilar alltid väntar, ofta vid köpcentrum, monument eller tunnelbanestationer.
Det är mycket säkert att åka taxi i Osaka och det finns inga bedrägerier med överprisade biljetter.
Taxiresor kan oftast betalas kontant och många taxibilar accepterar även vanliga Visa-, Mastercard- eller American Express-kort eller japanska transportkort (Icoca, Suica m.fl.).
Körning sker alltid efter taxameter. Vanliga priser är följande:
- 660 jpy - första 2 km
- 80 jpy - varje ytterligare 296 meter eller 1 minuts väntan (större taxibilar har ett något högre pris)
Vanligtvis betalar du ungefär samma pris för en resa tvärs över centrum. 2 000 jpy.
Dricks
I Osaka är det inte vanligt att ge dricks när man åker taxi.
Du kan dock avrunda beloppet uppåt till närmaste tiotal. Om du måste betala 1 900 yen är det okej att lämna 2 000 yen till taxichauffören.
Mobila appar
Det finns mobilappar som Uber och DiDi i Osaka, men priserna är alltid desamma som för vanliga taxibilar och beräknas endast utifrån den faktiska körningen (enligt taxametern).
Fördelen är dock att du alltid kan betala med kort när du använder apparna.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...