Staden som ligger i västra Thailand, där det naturliga landskapet kompletteras med vattenfall som illustrerar den berömda bron över floden Kwai som är förknippad med den berömda historien under andra världskriget, är en av de mest populära destinationerna för en- eller tvådagarsresor från Bangkok.
- Specialerbjudanden på flyg till Thailand
- Sök efter det billigaste boendet i Kanchanaburi
Vi rekommenderar också en resa till någon av de närliggande grottorna, och särskilt en tågresa ännu längre mot slutstationen Nam Tok, där den berömda Death Railway går.
Bron över floden Kwai: fakta och myter
Staden Kanchanaburi lockar upp till 3 miljoner turister varje år, som kommer hit för den enda huvudattraktionen: järnvägsbron över floden Khwae Yai.
Detta var en av de strategiskt viktigaste delarna av järnvägen mellan Thailand och Burma under andra världskriget, då Thailand var under japansk kontroll. Efter det förlorade slaget vid Midway 1942 behövde japanerna ersätta de marina försörjningsvägarna med land, och det var linjen från Rangoon i Burma till Bangkok i Thailand som skulle fungera som en viktig transportled.
Kanchanaburi-bron blev särskilt känd genom den franske författaren Pierre Boulle och hans roman Bron över floden Kwai, som 1957 blev en film med samma namn. Baserat på verkliga händelser skapade Pierre Boulle en fiktiv roman som utspelar sig i Kanchanaburi.
Men hur var det egentligen med bron över floden Kwai i verkligheten?
Det byggdes faktiskt en nyckelbro i Kanchanaburi under byggandet av järnvägen mellan Thailand och Burma, men den var ursprungligen av trä och låg cirka 100 meter uppströms från den nuvarande bron. Det finns inga spår kvar av den ursprungliga träbron.
En ny armerad betongbro i nuvarande läge byggdes från 1944, men skadades svårt av bombningar 1945 och den nuvarande bron byggdes inte förrän efter andra världskriget i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.
Även om romanen utspelar sig vid floden Kwai kallades den flod som rinner längs spåret lite längre söderut för "Khwae", eller Kwai, 1942. Floden som bron byggdes över kallades då Mae Klong (inte Mekong).
När mängder av turister började strömma till området efter att filmen Bron över floden Kw ai släpptes 1957, uppstod ofta förvirring om att bron över floden Kwai faktiskt gick över Mae Klong. Under första hälften av 1960-talet beslöt man därför att döpa om denna del av Mae Klong till Khwae Yai (Great Source River) och samtidigt döpa om den ursprungliga Kwai till Khwae Noi (Little Source River). Mae Klong har sedan dess kallats floden fram till sammanflödet av de två "Kwai".
Till råga på allt spelades den berömda filmen inte alls in i Thailand, utan i närheten av Kitulgala på Sri Lanka.
Så medan dagens bro över floden Kwai verkligen korsar floden Kwai idag, sträckte den sig vid tiden för romanen över Mae Klong-floden och såg helt annorlunda ut...
Dödens järnväg och Tham Krasae-bron
En kanske ännu större turistmagnet ligger cirka 40 minuter med tåg från bron över floden Kwai. Det var sträckan mellan Kanchanaburi och den burmesiska staden Thanbyuzayat som var den mest utmanande att bygga.
Byggandet av linjen utfördes av lokala arbetare tillsammans med krigsfångar och japanerna hade ingen tanke på någon form av säkerhet. På grund av de omänskliga förhållandena och det hårda, fuktiga och heta klimatet dog mer än 90.000 asiatiska arbetare och upp till 12.000 krigsfångar (främst britter, holländare och australiensare) under byggandet av Thai-Burma-järnvägen.
Svårigheterna med byggandet illustreras bäst av Tham Krasae-bron, som är cirka 300 meter lång och som följer klippan ovanför floden Kwai. Det är Tham Krasae-bron med den närliggande grottan som är den största turistattraktionen i området.
Det finns alltid ett tågstopp i vardera änden av bron. Du kan alltid gå av och på vid båda hållplatserna, så du kan korsa bron med tåg, sedan korsa den till fots och återvända från andra sidan. Du har en timme och tre fjärdedelar av den fria tiden innan tåget går från Tham Krasae till Nam Tok och tillbaka igen. Under den tiden har du tid att äta på den lokala marknaden, ta bilder av den närliggande grottan och eventuellt gå över spåret till den andra stationen.
Om ett kort stopp i ett idylliskt område med skogar, fält och branta stränder inte är tillräckligt för dig, kan du bo på lyxiga Suan Sai Yok Resort **** med priser från 44 euro eller på det folkliga, fullt möblerade Saiyok River House, där du kan bo från 10 euro per natt.
Boende i Kanchanaburi
Resan från Bangkok kan göras på ett omständligt sätt, men för enkelhetens skull rekommenderar vi definitivt att du stannar här minst en natt. Om du vill utforska de omgivande bergen lite kan du gärna stanna längre.
Det finns ett riktigt bra utbud av boende i staden, från billiga vandrarhem till vackra hotellresorter. Ta en titt på våra specifika tips:
- Kanchanaburi City Hotel *** - ett billigt vandrarhem med bra betyg och priser från 26 euro per natt, bara ca 100 meter från bron över floden Kwai
- River Kwai View Hotel *** - det enda hotellet med direkt utsikt över Kwai-bron med priser från 44 euro per natt
- Dheva Mantra Resort ***** - lyxig 5* resort ca 1,5 km från bron i en mycket lugn del av staden precis vid flodstranden, rimliga priser från 59 euro per natt
Transport till Kanchanaburi och tågtidtabell
Staden ligger 145 km väster om Bangkok och är lättillgänglig med bil och kollektivtrafik.
Tåg
De flesta turister använder tåget för transport, eftersom själva åkturen på Death Railway är en av de bästa turistupplevelserna. Den mest turistiga delen är dock bara från Kanchanaburi över Tham Krasae-broarna till Nam Tok.
Resan från Bangkok till Kanchanaburi är platt och relativt händelselös, men snabb och mycket billig. Nackdelen är frekvensen av anslutningar, med endast 2 tjänster per dag på rutten Bangkok (Thon Buri) - Kanchanaburi - Nam Tok.
- Thon Buri (Bangkok) - Kanchanaburi station: resan tar 2,5 timmar och kostar 100 thb
- Thon Buri Station (Bangkok) - Tham Krasae: resan tar 3,5 timmar och kostar 100 thb
- Thon Buri Station (Bangkok) - Nam Tok: resan tar 4,5 timmar och kostar 100 thb
- Kanchanaburi - Tham Krasae: resan tar en timme och kostar 100 thb
Priset för utlänningar är oförändrat på denna sträcka och är 100 baht oavsett var du reser. Biljetter kan inte bokas i förväg, men kan köpas på stationen vid påstigning i Tham Krasae från konduktören. Betalning kan endast ske kontant.
- Avgångar från Thon Buri mot Nam Tok: 7 :45 och 13:45
- Avgångar från Kanchanaburi mot Nam Tok: 6:05, 10:30, 16:20
- Avgångar från Nam Tok: 5:20, 12:55, 15:30 (den sista anslutningen går endast till Nong Pladuk station och inte hela vägen till Bangkok)
- avgångar från Kanchanaburi till Thon Buri: 7:19, 14:48
- avgångar från Tham Krasae mot Nam Tok: 7:35, 11:48, 17:48
- avgångar från Tham Krasae mot Kanchanaburi: 5:57, 13:36, 16:10
För de senaste tidtabellerna, besök Thai Railways officiella webbplats railway .co.th, som dock endast är tillgänglig från thailändska IP-adresser. Tiderna ändras dock endast minimalt och om de gör det är det bara med några minuter.
I Kanchanaburi stannar tågen vid två stationer. Huvudstationen i Kanchanaburi ligger i centrum av staden, men den mest populära stationen för turister är Saphan Khwae Yai, precis vid bron över floden Kwai, där alla tåg också stannar.
Bussar
Betydligt livligare transporter erbjuds med buss, eller snarare i de flesta fall en minibuss eller skåpbil. Från Bangkok till Kanchanburi går det bussar två gånger i timmen under hela dagen. De allra flesta avgångarna i Bangkok går från Mochit Bus Station och stannar även vid South Bus Station (se Bangkok-guiden för mer information).
I Kanchanaburi stannar bussen vid busstationen, som ligger i centrum av staden, ca 3,5 km från bron över floden Kwai(se karta för exakt läge).
Du behöver inte kontrollera tidtabellerna i förväg. Bussar/shuttles går varje halvtimme. Den första avgången från Kanchanaburi går kl. 4.00 och den sista kl. 19.00. Från Bangkok går den första avgången kl. 5.00 och den sista ca kl. 19.50.
Biljetter till Bangkok kostar 150 thb och betalas kontant i biljettluckan utanför perrongen.
Vad man kan se runt omkring
Upptäck alla platser att se i Thailand.