Japan har ett mycket avancerat och extremt tätt järnvägsnät. De världsberömda höghastighetstågen Shinkansen kompletteras av konventionella tåg som tar passagerarna till även de minsta byarna.
På mer avlägsna rutter är det ofta de mycket frekventa flygresorna som ger mest valuta för pengarna. Om man köper en biljett i god tid kan en biljett med bagage vara upp till 30% billigare än en shinkansenbiljett.
Ett billigt alternativ till tåg och flyg är långdistansbussar, som också kör över natten jämfört med tåg.
Japan Rail Pass
Japan Rail Pass, förkortat JR Pass, är en biljett för obegränsad tågresa på alla 6 grenar av Japan Railways. Det säljs i veckovisa och 14-dagars alternativ.
Förutom det nationella passet finns det också ett stort antal regionala JR-pass.
JR Pass pris
Det rikstäckande Japan Rail Pass säljs i tre olika varianter - 7 dagar, 14 dagar och 21 dagar.
Biljetter säljs för vanliga vagnar och den så kallade Green Car, som motsvarar en 1:a klassvagn.
Barn mellan 6 och 11 år får 50% rabatt.
7 dagar | 14 dagar | 21 dagar | |
---|---|---|---|
Ordinary Car | 50 000 jpy | 80 000 jpy | 100 000 jpy |
Green Car | 70 000 jpy | 110 000 jpy | 140 000 jpy |
Är Japan Rail Pass värt det?
Innan du köper ett JR Pass är det en bra idé att ungefär beräkna hur många gånger du kommer att resa och hur mycket du skulle betala för varje resa. Du kan hitta länkar till de enskilda järnvägsbolagen, inklusive biljettpriser, nedan.
Japan Rail Pass är ganska dyrt och är värt det om du reser långa sträckor ofta (minst 3-4 gånger på 7 dagar) och även gör flera kortare resor.
Kom också ihåg att JR Pass inte är giltigt för kollektivtrafik, tunnelbanor, spårvagnar eller bussar.
Hur köper man ett JR Pass?
Japan Rail Pass är endast tillgängligt för utlänningar och kan inte köpas i Japan.
Du kan köpa JR Pass utomlands hos ackrediterade återförsäljare (se lista), men det är mycket enklare att köpa online.
Det finns många webbplatser och resebyråer som säljer JR Pass, men den enda officiella japanska järnvägswebbplatsen där du kan köpa Japan Rail Pass utan extra kostnad är den här:
Vid ankomsten till Japan måste du hämta ut ett fysiskt JR-papper.
Du kan hämta ett Japan Rail Pass på de flesta internationella flygplatser, alla shinkansen-stationer och större järnvägsknutpunkter samt olika andra turistbyråer.
En lista över alla platser där du kan hämta ett JR Pass finns på den här sidan: japanrailpass.net/exchange.
Platsreservation - Mizuho- och Nozomi-tågavgift
När du reser med någon typ av shinkansen eller konventionellt tåg som Limited Express räcker det inte bara med att ha ett JR Pass, du måste också reservera en plats i vagnen.
Du kan reservera platser i "Reserverade" vagnar, där du alltid är garanterad en plats, men också i "Icke-reserverade" vagnar, där det kan hända.
Dessa reservationer är gratis för JR Pass-innehavare. Undantag är höghastighetståg märkta som Nozomi eller Mizuho, de snabbaste tjänsterna som går mellan Tokyo - Nagoya - Kyoto - Osaka - Hiroshima - Fukuoka - Kagoshima.
För att resa med dessa tåg måste du betala en särskild tilläggsavgift, se detaljer på: japanrailpass.net/special-ticket. Det finns dock många lite långsammare tåg på sträckan (t.ex. Sakura eller Kodama), som du kan åka med utan extra kostnad.
Med undantag för några mycket hektiska dagar på året (särskilt helgdagar, jul, nyår etc.) finns det inga problem med tillgången på platser på Reserved -typen.
Hur bokar jag en plats?
Du kan boka en plats online tillsammans med köpet av ett Japan Rail Pass på japanrailpass.net/en/purchase/online. Alla reservationer hämtas sedan ut vid ankomsten tillsammans med JR Pass.
Du kan också göra en reservation strax före avgång på vilken station som helst vid biljettdisken eller till och med i en automat (för shinkansen är automaterna markerade med grönt).
Detaljerad information och instruktioner med en video finns här: japanrailpass.net/reserved-seat-reservation
Var är JR Pass giltigt överallt?
Japan Rail Pass täcker alla järnvägar i alla grenar av den statligt ägda JR Railway och vissa andra linjer, inklusive vissa bussar eller färjor.
Däremot är JR Pass inte giltigt på några privata järnvägstransportörer.
Du kan använda JR Pass på följande tjänster:
- Alla Shinkansen-tåg i Japan, utom Nozomi- och Mizuho-tåg, där en tilläggsavgift tillkommer
- Alla konventionella tåg från JR Central, JR West, JR East, JR Kyushu, JR Hokkaido, JR Shikoku
- Alla JR:s lokala busslinjer (inte tillgängliga för användning med highway bussar)
- JR WEST färja till ön Miyajima
- Monorail till Haneda flygplats
Biljetter för regionala bekvämligheter
Om du inte reser över hela Japan kan olika regionala JR-pass komma till nytta.
Priserna är betydligt lägre än det rikstäckande Japan Rail Pass och sträcker sig från 12 000 jpy.
Dessa pass finns på webbplatserna för de enskilda JR-grenjärnvägarna och kan vanligtvis bara köpas online, precis som det rikstäckande JR-passet. Du kan hämta din biljett vid ankomsten till Japan på samma platser som JR Pass: japanrailpass.net/exchange.
- JR West - för Osaka, Hiroshima, Kyoto, Okayama, Himeji, Tottori, Kanazawa, Toyama, Miyajima
- Lista över förmånliga biljetter: westjr.co.jp/global
- JR East - för Tokyo, Aomori, Niigata, Sendai och hela norra Honshu
- Lista över förmånliga biljetter: jreast.co.jp/pass
- JR Central - för området mellan Tokyo och Kyoto (Nagoya, Fuji, Hammamatsu)
- Lista över biljetter för bekvämlighet: touristpass.jp
- JR Kyushu - för Kyushu Island-området
- Lista över fördelaktiga biljetter: jrkyushu.co.jp/railpass
- JR Hokkaido - för Hokkaido-öområdet
- Lista över fördelaktiga biljetter: jrhokkaido.co.jp/railpass
Shinkansen - tågtyper och biljetter
Shinkansens höghastighetståg kan färdas i hastigheter upp till 320 km/h och var de första höghastighetstågen i världen som gick i reguljär trafik.
Idag omfattar Shinkansen-nätverket totalt 9 linjer. I själva verket finns det en huvudlinje från Hakodate i södra Hokkaido till Kagoshima i södra Kyushu, som är uppdelad i 5 sektioner som varje regional gren av det statligt ägda JR Railway ger sitt eget namn.
Från den här linjen finns det 4 kortare avstickare till Honshus andra kust.
Namngivningen av de enskilda linjerna är ganska symbolisk och betyder inte mycket för passagerarna, men ibland visas dessa namn på transportörernas webbplatser.
Tågen rör sig ofta mellan linjerna utan att byta tåg.
Undantaget är Tokyo, där alla tjänster alltid börjar eller slutar. Så ingen shinkansen kör utan byte över hela Japan, och det finns alltid minst 1 byte i Tokyo.
- Tokaido Shinkansen - kör mellan Tokyo och Shin-Osakastations
- Drivs av JR Central, biljetter och tidtabeller på global.jr-central.co.jp
- Högsta hastighet är 285 km/h
- Sany'o Shinkansen - går mellan stationerna Shin-Osaka och Hakata (Fukuoka)
- Körs av JR WEST, biljetter och tidtabeller på westjr.co.jp
- Högsta hastighet är 300 km/h
- Tohoku Shinkansen - går mellan Toyko och Shin-Aomoristationer
- Trafikeras av JR East, biljetter och tidtabeller på jreast.co.jp
- Maximal hastighet är 320 km/h
- Kyushu Shinkansen - går mellan stationerna Kagoshima-Chuo och Hakata (Fukuoka)
- Drivs av JR Kyushu, biljetter och tidtabeller på jrkyushu.co.jp
- Högsta hastighet är 260 km/h
- Hokkaido Shinkansen - går mellan stationerna Shin-Aomori och Shin-Hakodate-Hokuto (en linje till Sapporo håller på att byggas med ett öppningsdatum på ca 2031)
- Drivs av JR Hokkaido, biljetter och tidtabeller på jrhokkaido.co.jp
- Maximal hastighet är 260 km/h
- Hokuriku Shinkansen - går mellan Tokyo och Tsurugastationer
- Trafikeras av JR East och JR WEST, biljetter och tidtabeller på jreast.co.jp eller westjr. co.j p
- Högsta hastighet är 260 km/h
- Joetsu Shinkansen - går mellan Tokyo och Niigatastationerna
- Drivs av JR East, biljetter och tidtabeller på jreast.co.jp
- Högsta hastighet är 275 km/h
- Nishi-Kuyshu Shinkansen - en mycket kort sträcka mellan Nagasaki och Takeo-Onsen-stationerna
- Trafikeras av JR Kyushu, biljetter och tidtabeller på jrkyushu.co.jp
- Högsta hastighet är 260 km/h
- Akita Shinkansen - kör mellan Morioka och Akitastationerna
- Trafikeras av JR East, biljetter och tidtabeller på jreast.co.jp
- Högsta hastighet är 130 km/h
- Yamagata Shinkansen - går mellan Fukushima och Shinjostationer
- Trafikeras av JR East, biljetter och tidtabeller på jreast.co.jp
- Högsta hastighet är 130 km/h
Olika typer av shinkansen
Olika typer av shinkansen kör på huvudlinjerna. På de snabbaste linjerna är priserna för obligatoriska platsreservationer (även för "icke-reserverade" vagnar) något högre än på långsammare tåg, men skillnaden är vanligtvis inom hundratals yen.
Grundpriset är detsamma för alla tåg.
Något dyrare platsreservationer finns tillgängliga på dessa typer av tåg:
- Nozomi och Mizuho - Tokaido- och Sany'o-linjerna
- Hayabusa - Tohoku- och Hokkaido-linjerna
- Kagayaki - Hokuriku linje
Alla andra tåg (som Kodama, Sakura, Toki, Hikari, Hayate, Yamabiko, Hakutaka och andra) har något lägre priser.
Vagnar Reserved / Non-reserved
Alla shinkansen-set är indelade i två typer av vagnar.
För båda typerna av vagnar måste du alltid betala en reservation utöver grundpriset. Därför kan du inte resa med shinkans med bara en biljett "Shinkansen Fare", utan du måste alltid ha en andra biljett med en reservation.
- Reserved - För dessa vagnar köper du en reservation för en specifik plats och du är garanterad en plats, men du måste alltid resa med ett specifikt tåg.
- Non-Reserved - Det är alltid billigare att boka på dessa vagnar, men du är inte garanterad en sittplats och du kan behöva stå under resan. Du behöver inte resa med ett visst tåg, utan du kan använda vilken anslutning som helst den dag som står på din biljett.
Hur ofta händer det att det inte finns några sittplatser i Non-Reserved -vagnen? Det är mycket mer sannolikt att du får en sittplats om tåget börjar sin resa vid den station där du stiger på.
Om du t.ex. reser från Tokyo Station är detta fallet på de flesta tåg. Om du däremot skulle stiga på vid stationen "Shinagawa" på väg till Osaka, till exempel, är chansen att hitta en ledig plats betydligt mindre.
Hur man bokar biljetter
Biljettpriser och platsreservationer är fasta, och du kan betala samma pris om du köper strax före avgång eller månader före avgång via onlinebokningar.
På biljettkontoret
Varje station har biljettkontor som säljer shinkansenbiljetter (markerade med grönt) och har vanligtvis särskilda diskar för turister, där personalen alltid talar engelska.
Biljetter kan betalas här med ett vanligt kreditkort eller kontanter.
Du får alltid två pappersbiljetter. Den ena är själva biljettpriset och den andra är en platsreservation.
Endast biljetten med biljettpriset sätts in i vändkorset. Behåll alltid biljetten eftersom den också sätts in i vändkorset när du går ut.
I automaten
Det kan vara kortare köer vid biljettautomaterna än vid de vanliga biljettkontoren. Automater finns på alla stationer och de som säljer biljetter till shinknsen är återigen markerade med grönt.
- Först måste du betala grundpriset (en liten knapp på pekskärmen säger "Shinkansen Fare").
- Du får en pappersbiljett
- Därefter måste du betala för en platsreservation, även för de "icke-reserverade" vagnarna, där du inte garanteras en plats, men det finns en extra avgift för dem också
- Du kommer att få en extra pappersbiljett med platsreservation
Du går sedan igenom ett vändkors, där du bara sätter in biljetten, inte platsreservationen. Behåll alltid biljetten eftersom den också sätts in i vändkorset när du går ut.
Onlinebokning
Onlinebokning är tillgänglig via webbplatserna för alla JR-filialer i Japan (se länkar nedan), men när du köper från officiella webbplatser måste du alltid hämta en fysisk pappersbiljett på stationen från en biljettmaskin eller biljettkontor.
Undantagen är Tokaido-, San'yo och Kyushu-linjerna, dvs. sträckan Tokyo - Nagoya - Osaka - Hiroshima - Kitakyushu - Fukuoka - Kagoshima, där du kan köpa biljetter via mobilappen Smart-Ex.
- Smart-Ex på Google Play / App Store
När du har köpt en biljett behöver du bara fästa QR-koden vid vändkorset och du behöver inte hämta ut en pappersbiljett.
Tidtabeller
Shinkansen är mycket upptagen på huvudvägarna. Till exempel, på avsnittet Osaka-Kyoto-Nagoya-Tokyo, kör shinkansen i genomsnitt en gång var 3: e till 10: e minut.
Även på mindre frekventa rutter finns det vanligtvis minst 2 shinkansen per timme.
Du hittar tidtabeller och anslutningar på webbplatserna för de olika grenarna av Japan Railways.
Om tågen går mellan olika områden (t.ex. Tokyo - Hiroshima) visas tidtabellerna på webbplatserna för de båda angränsande områdena.
- JR Central - global.jr-central.co.jp
- JR Väst - westjr.co.jp
- JR Öst - jreast.co.jp
- JR Kyushu - jrkyushu.co.jp
- JR Hokkaido - jrhokkaido.co.jp
Konventionella tåg
Konventionella tåg trafikerar alla delar av Japan och förutom de större städerna trafikerar de ofta turistmål i nationalparker, intressanta naturattraktioner och små byar.
Till skillnad från shinkansen, som körs av ett enda företag, JR (eller dess avläggare), körs konventionella tåg av dussintals olika transportörer i Japan.
JR är en av de största operatörerna, men det finns flera mindre operatörer, särskilt på kortare rutter runt större städer och på landsbygden.
Information om tidtabeller och priser finns vanligtvis direkt på de enskilda transportörernas webbplatser.
Biljetter och priser
Biljetter kan vanligtvis inte köpas online. Du kan enkelt betala för dina biljetter före avresan.
Det finns biljettautomater på alla stationer och på större stationer finns det alltid en biljettkassa med personal.
Du kan alltid hitta biljettpriset på den stora kartan ovanför automaterna, där du hittar din destinationsstation och väljer rätt pris på automatens skärm enligt det belopp som står bredvid stationen. När du köper en biljett i biljettkontoret behöver du bara berätta destinationen.
Varuautomater är vanligtvis endast kontanter, medan kreditkort också accepteras i biljettkontor på stora stationer.
De allra flesta transportörer accepterar också japanska transportkort för betalning av biljettpriset:
- Suica
- Pasmo
- Icoca
- Pitapa
- Toica
- Manaca
- Kitaca
- Sugoca
- Nimoca
- Hayakaken
Priserna mellan olika flygbolag är vanligtvis inte kompatibla och du måste betala en ny biljett när du byter flygbolag.
Tilläggsavgifter för Limited Express
Många tågoperatörer kör olika typer av tåg. De skiljer sig vanligtvis åt i antal stopp och bättre tågsätt.
De snabbaste tågen är vanligtvis vad de flesta transportörer kallar Limited Express och du måste alltid köpa en platsreservation med din biljett för dessa tåg.
I likhet med shinkansen kan det också finnas så kallade Non-Reserved -vagnar tillgängliga, där du, även om du inte är garanterad en plats, fortfarande måste köpa en reservation för denna vagn.
På sträckor där tåg av typen Limited Expresshar du dock alltid möjlighet att ta långsammare tåg av andra typer utan att behöva betala extra för en bokning.
Större järnvägsföretag
De största järnvägsoperatörerna är:
- JR Central (shinkansen och reguljära tåg i Tokyo, Yokohama, Nagoya, Fuji, Hammatsu-området) - global.jr-central.co.jp
- JR West (shinkansen och reguljära tåg i Osaka, Kyoto, Hiroshima, Okayama, Toyama, Matsue, Tottori, Hagi, Shirahama) - westjr.co.jp
- JR East (shinkansen och reguljära tåg i Tokyo, Nagano, Niigata, Sendai, Aomori, Akita-området) - jreast.co.jp
- JR Kyushu (shinkansen och reguljära tåg på ön Kyushu) - jrkyushu.co.jp
- JR Hokkaido (shinkansen och reguljära tåg på Hokkaido) - jrhokkaido.co.jp
- Kintetsu Railway (tåg i Osaka, Nara, Kyoto, Yoshino National Park, Ise-Shima National Park, Tsu, Suzuka, Nagoya) - kintetsu.co.jp
- Meitetsu Nagoya Railroad (tåg i ett stort område runt Nagoya) - meitetsu.co.jp
- Keikyu (förortsområde söder om Tokyo, Yokohama, Yokosuka, Hanedas flygplats) - haneda-tokyo-access.com
- Keio (förortsområde väster om Tokyo) - keio.co.jp
- Keisei (förortsområde öster om Tokyo, Narita flygplats) - keisei. co. jp
- Odakyu Railway (förortsområde sydväst om Tokyo, Odawara) - odakyu.jp
- Sotetsu Railway (förortsområde väster om Yokohama) - sotetsu.co.jp
- Seibu Railway (förortsområde nordväst om Tokyo) - seiburailway. jp
- Tobu Railway (förortsområde norr om Tokyo) - tobu.co.jp
- Tokyu Railways (förortsområde väster om Tokyo) - tokyu.co.jp
- Hankyu (förortsområde norr om Osaka, Kobe och Kyoto) - hankyu.co.jp
- Hanshin Railway (området mellan Osaka och Kobe) - hanshin.co.jp
- Keihan Railway (alternativ järnväg mellan Osaka och Kyoto) - keihan. co.jp
- Nankai-järnvägen (förortsområde söder om Osaka, Wakayama) - howto-osaka.com
- Nishitetsu (förortsområde runt Fukuoka) - nishitetsu.co.jp
Japanska transportkort
Om du kommer att resa mycket med kollektivtrafik i Japan, vilket du förmodligen kommer att göra eftersom tåg och bussar kan ta dig bokstavligen överallt, kan det vara bra att köpa ett transportladdningskort.
De här korten är väldigt praktiska om du inte vill betala för biljetter med kontanter hela tiden.
För långdistanslinjer och biljettkontor på större stationer kan du betala för biljetter med ett vanligt kort, men för bussar eller olika privata järnvägsföretag kan du ofta bara betala kontant eller med japanska kort.
Dessa kort kan laddas fritt i automater eller biljettkontor på alla tågstationer och större busstationer. Korten används sedan för att betala biljettpriset genom att man kontaktlöst fäster dem i en läsare.
Dessa är de viktigaste transportkorten i Japan:
- Suica
- Pasmo
- Icoca
- Pitapa
- Toica
- Manaca
- Kitaca
- Sugoca
- Nimoca
- Hayakaken
Pris på kort
Alla 10 japanska transportkort har samma pris 500 jpy. Detta är priset för att köpa kortet och beloppet kan inte användas för att betala biljettpriser.
Du kan ladda valfri summa pengar på kortet.
Användningsområden för korten
Varje kort utfärdas i ett visst område i Japan. I Tokyo kan du till exempel köpa Suica- eller Pasmo-kort, i Osaka kan du köpa Icoca-kort osv.
Alla system är dock kompatibla med varandra.
Oavsett vilket kort du köper och var du köper det kan du ladda om och betala med det var som helst i Japan.
Förutom transport kan dessa kort också användas för vardagliga betalningar, till exempel i minimarknader eller till och med dryckesautomater.
Hur mycket pengar kan jag ladda på mitt kort?
Kort kan bara fyllas på med kontanter och det finns ett stort antal påfyllningsställen i Japan.
I allmänhet kostar en enkel resa med kollektivtrafiken runt staden eller för en kort sträcka cirka 230 jpy och för längre sträckor (till exempel en timme till en och en halv timmes resa) betalar du mellan 500 jpy och 700 jpy.
Med flyg i Japan
Flygresor i Japan håller en mycket hög standard och för längre sträckor är de billigare än shinkansen om de bokas tidigt (vanligtvis minst 3 månader i förväg).
Turerna mellan större städer och till avlägsna öar är extremt täta och flyger ofta flera gånger i timmen.
Jämför biljettpriser på skyscanner.se
Det finns flera flygbolag som flyger i Japan:
- All Nippon Airways - Det näst största flygbolaget, erbjuder incheckat bagage upp till 20 kg till grundpriset.
- Japan Airlines - det största flygbolaget, erbjuder incheckat bagage upp till 20 kg till grundpriset
- Jetstar - lågprisflygbolag med mycket billiga biljetter men inget incheckat bagage
- Peach - lågprisflygbolag med mycket billiga biljetter men inget incheckat bagage
- Skymark Airlines - lågprisflygbolag, erbjuder incheckat bagage upp till 20 kg i grundpriset
I Japan är följande flygplatser de största knutpunkterna, varifrån de flesta inrikeslinjerna utgår:
- Tokyo Haneda HND
- Osaka Itami ITM
- Sapporo CTS
- Okinawa OKA
- Nagoya Chubu Centrair NGO
- Tokyo Narita NRT
- Fukuoka FUK
Bussar
Ett alternativ till de relativt dyra shinkansen är de betydligt billigare men också betydligt dyrare långdistansbussarna.
Dessa kallas i Japan för "Highway Buses".
Det största företaget är Willer Travel, vars biljettsökmotor också kan hitta anslutningar till andra transportörer.
Biljettpriserna är lägst när de bokas cirka 1-2 månader före avgång.
Du kan söka efter anslutningar och köpa biljetter på willer-travel.com.
Biluthyrning
Det finns många lokala och stora multinationella biluthyrningsföretag som är verksamma i Japan.
Hyrbil är att rekommendera om du vill resa till de mest avlägsna områdena i Japan, till bergen och små byar. I allmänhet är dock Japan väl täckt av kollektivtrafik och de allra flesta intressanta platser är tillgängliga med tåg eller buss.
Utländska turister kan enkelt hyra en bil i Japan. Allt de behöver är ett internationellt körkort och ett nationellt körtillstånd.
Problemet på de japanska vägarna är bristen på skyltar på engelska (med undantag för vägskyltar).
I Japan kör du till vänster.