Sydkorea har ett sofistikerat och högkvalitativt kollektivtrafiksystem samt vägar och motorvägar. Trots de små skillnaderna från transporter i Europa eller Amerika kommer du snabbt att vänja dig vid det koreanska systemet och upptäcka att det är mycket enkelt att resa här även för utländska turister.
I Sydkorea kan du dra nytta av inrikesflyg, höghastighetståg och lokala järnvägar, moderna långdistansbussar och kollektivtrafik.
Med bil i Sydkorea
Även om kollektivtrafiksystemet i Korea är sofistikerat och utbrett bortom de större städerna, om du vill utforska landsbygden, bergsområdena och kusten i Korea, är det helt enkelt det mest effektiva och bekväma alternativet att hyra en bil.
Även utländska besökare kan hyra en bil i Sydkorea utan mycket pappersarbete.
För detaljerad information om att resa med bil, se kapitlet Biluthyrning Sydkorea.
Inrikes flygtransporter
Trots Sydkoreas relativt lilla storlek och goda landtransporter finns det också ett livligt inrikesflyg. Totalt finns det 15 flygplatser i Sydkorea med reguljärtrafik.
Att flyga med flyg inom fastlandet är sällan värt tiden, men kostnaden är fullt konkurrenskraftig med tåg och bussar på vissa rutter, särskilt om du reser med handbagage.
Med flyg inom fastlandet
Seoul-Gimpo GMP Airport fungerar som huvudnav för inrikesflyg, med Jeju Island och Busan som de vanligaste destinationerna. Den här rutten trafikeras 2-3 gånger i timmen och enkelbiljetter kostar från 25 usd om de köps minst en månad i förväg.
Från destinationer på fastlandet går det också flyg till Ulsan, Gwangju, Muan och Pohang.
Rutterna till fastlandet trafikeras mestadels av Air Busan, Korean Air, Jin Air och Jeju Air. Hi Air lägger till flyg till mindre städer.
Världens mest trafikerade rutt Seoul - Jeju
Det koreanska inrikesflyget har varit världsledande i flera år. Rutten från Gimpo Airport i Seoul till den populära semesterön Jeju är världens mest trafikerade någonsin.
Den cirka en timme långa rutten har upp till 200 flygningar per dag under högsäsong. Det innebär att rutten, utan överdrift, har kortare intervaller än till exempel Seouls tunnelbana.
Genomsnittspriset för en tur- och returbiljett från Seoul till Jeju är mellan 100 usd och 180 usd.
De billigaste biljetterna erbjuds vanligtvis av T'Way Airlines, Air Busan, Jeju Air och Jin Air, med Korean Air, Asiana Airlines och Air Seoul som erbjuder flest anslutningar.
Tåg och snabbtåg
Sydkorea har över 5 000 km järnvägslinjer som förbinder de flesta större städer. De lokala linjerna till landsbygden är dock minimala, så järnvägarna i Korea fungerar främst som ett medel för snabba långdistansresor.
Det koreanska järnvägssystemet är mycket modernt, med nya, rena och mycket tillförlitliga tåg. Järnvägsnätet är indelat i konventionella linjer och höghastighetslinjer.
Höghastighetståg i Republiken Korea kan tas på följande avsnitt:
- Seoul - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan (maxhastighet 305 km/h)
- Seoul - Cheonan - Iksan - Gwangju (maxhastighet 305 km/h)
- Seoul - Manjong - Pyeongchang - Gangneung (maxhastighet 260 km/h)
- Seoul - Wonju - Yeongju - Gyeongju - Busan (maxhastighet 260 km/h)
Det finns två järnvägsbolag i Sydkorea.
Korail med KTX höghastighetståg
Det statligt ägda företaget kör både KTX höghastighetståg och konventionell stop-and-go-trafik på alla linjer i landet.
Korail delar in tågen i flera grupper, och du kan redan när du bokar din biljett dra slutsatsen hur snabb och bra servicen kommer att vara:
- KTX-Sancheon - toppmoderna höghastighetståg för hastigheter över 300 km/h
- KTX-I - äldre höghastighetståg baserade på franska TGV-enheter för hastigheter över 300 km/h
- KTX-Eum - moderna höghastighetståg för sekundära höghastighetslinjer med hastigheter upp till 260 km/h
- ITX - moderna höghastighetståg med hög kapacitet för hastigheter upp till 200 km/h
- Saemaul - ett konventionellt tåg med lokdragna vagnar, de snabbaste tågen fram till dess att höghastighetstågen togs i drift, idag körs de på sekundära linjer som snabbtåg
- Mugunghwa - konventionellt tåg med lokdragna vagnar, långsammaste stopptjänsten, stannar vid de flesta stationer längs rutten
- Nuriro - lika långsamma tåg som Mugunghwa, där modernare enheter är utplacerade
Biljetter och priser
Biljetter till tåget kan köpas online på den officiella webbplatsen letskorail.co.kr eller på stationen före avgång.
Traditionella bemannade biljettdiskar och biljettmaskiner på engelska finns överallt. Vissa automater fungerar endast för koreanska kreditkort, medan andra endast fungerar för utländska kreditkort, men de är alltid tydligt markerade.
Biljettpriserna är lika dyra online som på plats, men om du reser med snabbtåg under hektiska tider (morgon, eftermiddag, fredag, söndag) och måste ta tåget vid exakt rätt tidpunkt rekommenderar vi att du köper online. Det händer att vissa tåg blir slutsålda flera dagar i förväg. Detta är dock inte ett stort problem eftersom det finns gott om tåg på huvudlinjerna.
Du kan också använda Korail-appen (Google Play / App Store).
Det finns inget behov av att skriva ut en biljett som köpts online. Du behöver bara ha en QR-kod sparad på din mobiltelefon, men i de flesta fall behöver du inte ens det. Du kommer alltid att ha vagnsnummer och platsnummer markerade på din biljett. Konduktören går bara genom tåget och kontrollerar om de platser du har köpt är upptagna. Biljetterna kontrolleras endast om det finns några avvikelser.
Dessutom är alla tåg utrustade med gratis wi-fi, så att du kan komma åt biljetten på din telefon även utan ett koreanskt SIM-kort.
Exempel på biljettpriser och restider:
- Seoul - Busan
- KTX expresståg går 2:40 och kostar 59 800 krw
- ITX-expresståget är 4:45 och kostar 42 600 krw
- Mugunghwa stopptåg går 5:50 och står 28 600 krw
- Seoul - Mokpo: endast KTX snabbtåg körs på sträckan med en restid på ca 2:40 och ett pris på 53 100 krw
- Seoul - Yeosu: endast KTX snabbtåg kör på sträckan med en restid på ca. 3:15 och ett pris 47 500 krw
- Seoul - Gangneung: endast KTX-EUM höghastighetståg trafikerar sträckan med en restid på ca 2:00 och ett pris på 27 600 krw
- Seoul - Pyeongchang: endast KTX-EUM höghastighetståg körs på sträckan med en restid på ca 1:30 och ett pris 19 700 krw
- Busan (Bujeon) - Mokpo: endast Mugunghwa-tåg trafikerar sträckan med en restid på ca 6:40 och ett pris på 24 500 krw
SRT
Super Rapid Train (förkortat SRT) är ett privat tågbolag som endast kör höghastighetståg till och från Seoul på de viktigaste koreanska linjerna.
Till skillnad från det statligt ägda Korail-bolaget i Seoul stannar SRT inte vid huvudstationen Seoul i stadens centrum, utan vid Suseo Station i stadens sydöstra utkant. SRT-tågen trafikerar följande sträckor:
- Suseo (Seoul) - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan
- Suseo (Seoul) - Cheonan - Iksan - Gwangju - Mokpo
På sträckan från Seoul till Busan går det upp till 40 tåg per dag, medan det går 20 tåg per dag till Mokpo.
Biljetter och priser
Precis som med Korail kan biljetter köpas online på etk.srail. kr och på stationerna i biljettkontor eller automater. Priset är detsamma för köp online och på plats.
De mer avlägsna stationerna i Seoul kompenserar för de lägre biljettpriserna än Korail:
- Seoul Suseo - Busan: 52 300 krw
- Seoul Suseo - Mokpo: 46 100 krw
Långdistansbussar
Du kan ta en buss till i stort sett var som helst. Bussarna går på 15 minuter till de större städerna och på en timme till de mindre städerna och byarna.
Långdistansbussar är mycket bekväma och till skillnad från europeiska och amerikanska bussar har de ett säte mindre i raden (2+1-layout), vilket skapar mycket mer utrymme.
På sträckor där det också går snabbtåg konkurrerar bussarna med priset. Men särskilt i turistattraktioner längs kusten, men även i bergen, är bussar det enda möjliga transportmedlet.
Långdistansbussar i Sydkorea är indelade i två typer: ExpressBus och InterCityBus. Det finns alltid flera busstationer i större städer, som vi beskriver i vår guide till Seoul eller vår guide till Busan, till exempel.
InterCity-bussar konkurrerar till och med med ExpressBuses på vissa sträckor, så det är alltid värt att jämföra tidtabeller och priser på de två webbplatserna nedan.
Expressbussar
Expressbussar körs på stora rutter mellan Koreas största städer (men särskilt från Seoul) och konkurrerar ofta med tåg. De kör mestadels på motorvägar och har minimalt med stopp.
Biljetter kan köpas före avgång på busstationen eller på webbplatsen kobus.co.kr. Även om flera företag kör på olika rutter behöver du inte besöka olika webbplatser eller kiosker. Allt är integrerat i ett enda biljettkontor eller en enda kobus. co. kr-webbplats.
På huvudlinjerna är det inte nödvändigt att köpa biljetter i förväg. Det finns ett stort antal anslutningar och det är praktiskt taget omöjligt att hitta alla dem upptagna.
Priserna fastställs alltid per sträcka och är desamma för alla bolag. De graderas endast efter kvaliteten på bussarna, som är indelade i Economy, Excellent och Premium. I praktiken är dock skillnaderna små och Economy-bussarna är redan utmärkta när det gäller komfort och är långt ifrån till exempel europeiska eller amerikanska långdistansförbindelser.
Exempel på priser (billigaste Economy-klass) och restider:
- Seoul - Busan: 4 timmar, pris 25 400 krw
- Seoul - Mokpo: 4 timmar, pris 23 100 krw
- Seoul - Sokcho: 2:20, pris 16 400 krw
- Seoul - Pohang: 3:40, pris 22 100 krw
InterCityBuss
InterCitys lika bekväma långfärdsbussar kör till mindre städer, men de står fortfarande över nivån för förortstrafik och är specialiserade på längre rutter, ungefär som expressbussar. I verkligheten kommer passageraren inte att kunna se någon större skillnad mellan en InterCity- och en Expressbuss.
Biljetter kan köpas före avgång på busstationen eller online på intercitybuse.tmoney.co.kr. Trots att flera bolag kör olika rutter behöver du inte besöka olika webbplatser eller kiosker. Allt är integrerat i ett enda biljettkontor eller en enda webbplats intercitybuse.tmoney.co.kr.
InterCity-bussarna har ofta hög turtäthet.
Exempel på priser och restider:
- Seoul - Sokcho: 2:20, pris 20 600 krw
- Seoul - Donghae: 2:50, pris 25 600 krw
- Busan - Wando: 3:40, pris 36 900 krw
- Busan - Mokpo: 3:40, pris 34 600 krw
- Busan - Gangneung: 5:00, pris 39 900 krw
Till skillnad från expressbussar går InterCity-bussarna inte bara från Seoul, utan från alla större koreanska städer hela tiden i hela landet.
InterCity-bussarna kör från hela världen, från hela världen till hela världen.
Koreanska städer har ett välutvecklat kollektivtrafiksystem. Det finns tunnelbanor i 6 städer (Seoul, Busan, Daejeon, Daegu, Gwangju och Incheon). Hundratals och tusentals busslinjer svarar för resten av stads- och förortstrafiken.
Spårvagnstrafik finns inte i någon stad i Korea.
- Detaljerad information om transport i Seoul
- Detaljerad information om transport i Busan
Kort för transport
Om du vet i förväg att du kommer att resa i och runt flera städer och att du planerar att använda kollektivtrafiken i större utsträckning, rekommenderar vi definitivt att du köper ett T-Money (Seoul) eller Cashbee (Busan och södra delen av landet) transportkort direkt på flygplatsen.
Du kan också använda Wowpass-kortet för transport, som till skillnad från T-Money eller Cashbee kan fyllas på online via en mobilapp.
Wowpass
Wowpass multifunktionskort är ett laddningsbart betalkort som du laddar med kredit och sedan kan betala med i alla butiker och på alla tjänster i Korea.
Detta kan vara en stor lättnad eftersom många tjänster accepterar koreanska men inte utländska kreditkort.
Dessutom kan du också ladda T-Money transportkredit på ditt Wowpass-kort och behöver inte längre köpa T-Money / Cashbee-kortet nedan separat.
När du laddar om ditt kort laddar du om två saldon - för vanliga betalningar och T-Money för att betala för transport över hela landet.
Standardkortet kostar 5 000 krw och kan beställas online innan du reser till Korea på wowpass.io/purchase.
Du kan sedan hämta ut kortet på valfri plats - alla internationella flygplatser eller hamnar.
Du kan fylla på ditt kort i Wowpass-kiosker som finns på de flesta tunnelbanestationer eller tågstationer, eller mer bekvämt via mobilappen (Google Play / App Store).
T-Money / Cashbee
Båda korten är kompatibla med varandra och fungerar i alla koreanska transportsystem.
Först måste du köpa ett tomt T-Money-kort (eller dess turistversion Korea Tour Card) eller Cashbee för 4 000 krw.
Sedan fyller du på kortet med valfritt belopp i valfri biljettautomat i hela landet eller i ett 7-Eleven- eller emart24-försäljningsställe, som finns överallt, även i de minsta byarna.
Om du räknar med att åka minst 4 gånger om dagen med kollektivtrafiken får du räkna med att spendera mellan 6 000 och 7 000 kr per dag.
Sedan använder du kortet för att betala i tunnelbanans vändkors (alltid när du går in och ut ur stationen) och på alla bussar över hela landet. På stads- och förortsbussar stiger du alltid på genom den främre dörren och "knackar" ditt kort i kortläsaren nära föraren. Glöm inte att pipa ditt kort i kortläsaren vid bakdörren när du går av. Detta är det enda sättet att beräkna din biljettpris korrekt.
Färjor
Nätverket av färjor och båtar som förbinder kustnära och yttre öar med fastlandet och med varandra är mycket omfattande i Korea.
De enskilda rederierna och hamnarna har oftast inga egna webbplatser, så det är ganska svårt att få reda på tidtabellerna i förväg. Faktum är dock att färjebiljetter aldrig behöver köpas i förväg, det räcker alltid med att köpa dem på plats före kryssningen.
Priserna är subventionerade och därför låga. Generellt och mycket grovt kan man säga att en 1 timmes färjetur kostar ca 5 500 krw.
De största hamnarna är Mokpo, Incheon, Donghae, Pohang, Wando. Men tittar man på kartan är det tydligt att det finns hundratals båtrutter längs hela halvön.