Londons tunnelbana är legendarisk, både för sitt omfattande och effektiva nätverk och för att den är världens äldsta tunnelbana.
De första ångtågen körde i Londons tunnelbana på Metropolitan-linjen så tidigt som 1863.
Boka ett hotell nära en tunnelbanestation
Londons tunnelbana är så populär att den största andelen souvenirer och turistartiklar bär inslag av Londons tunnelbana. Några av de mest kända souvenirerna är det typiska tunnelbaneemblemet (en röd cirkel med en blå tvärlinje med stationsnamnet) eller det ikoniska "Please Mind the Gap Between the Train and the Platform" -meddelandet som varnar passagerarna på varje station för gapet mellan tåget och plattformen.
På engelska är det mest använda uttrycket The Tube, mindre ofta och mer formellt, London Underground.
Nätverket med 11 tunnelbanelinjer kompletteras av flera linjer med den automatiska tunnelbanan DLR, London Overground och vanliga tåg, som också kan användas för att resa runt i staden.
Tunnelbanelinjer och bytespunkter
Londons tunnelbana (och i utkanten av staden även ytbanan) korsas av 11 tunnelbanelinjer som tar dig till alla sevärdheter och attraktioner.
Om du är ute efter snabba förflyttningar i den större stadskärnan klarar du dig bra med tunnelbanan utan att behöva åka buss. Det finns bokstavligen en station vid varje hörn i centrum.
I London finns det två typer av linjer: underjordiska, med lägre och mer trånga tåg, och underjordiska, med betydligt rymligare tåg.
Tunnelbanelinjerna i London kännetecknas av färg och historiska namn:
- Bakerloo Line (brun) - korsar London från sydost till nordväst, går 23 km och öppnades 1906, det är en tunnelbanelinje. London Eye, Trafalgar Square, Piccadilly Circus, Oxford Street, Regent's Park
- Central Line (röd) - öst-västlig riktning, den näst mest trafikerade sträckan i London, är 74 km lång och förgrenar sig i båda ändar. Det är en tunnelbanelinje som har varit i drift sedan 1900. Sevärdheter längs vägen: Oxford Street, Hyde Park, British Museum, Kensington Palace, St Paul's Cathedral
- Circle Line (Yellow) - en halvcirkelformad linje runt stadskärnan som går genom större stationer, den är 27 km lång och underjordisk och har varit i drift sedan 1884. Westminster Palace, Westminster Abbey, Big Ben, Downing Street, Buckingham Palace, Kensington Palace, St Paul's Cathedral, Tower of London, Tower Bridge, London Eye, Sky Garden, Barbican
- District Line (grön) - går genom centrala London nära Themsen, delar upp sig i flera grenar i väster, är 64 km lång och har funnits sedan 1868. Det är en underjordisk rutt med rymligare tåg. Sevärdheter längs vägen.
- Elizabeth Line (Lila) - Det senaste "Crossrail"-projektet innebär en ny tunnelbanelinje med det ursprungliga tåget från Heathrow Airport, en helt ny tunnelbanelinje genom centrala London och en annan ursprunglig tåglinje österut till Shenfield och Canary Wharf-området. Sevärdheter längs vägen: British Museum
- Hammersmith & City Line (Rosa) - den näst minst använda linjen går från väst till öst genom North Centre, täcker 25 km och har varit i drift sedan 1863. Det är en underjordisk rutt. Sevärdheter längs vägen: Barbican
- Jubilee Line (grå) - den nyaste tunnelbanelinjen öppnade 1979, det är en underjordisk linje och sträcker sig 36 km. Greenwich, Tate Modern, The Shard, Globe Theatre, Westminster Palace, Westminster Abbey, Big Ben, Downing Street, London Eye
- Metropolitan Line (Lila) - den äldsta linjen som går från centrum till långt utanför London, underjordisk rutt som öppnades 1863, mäter 63 km, förgrenar sig i norra änden. Sevärdheter längs vägen: Barbican
- Northern Line (Svart) - den nord-sydliga linjen med de mest komplexa förgreningarna är den mest trafikerade någonsin. Det är en 58 km lång tunnelbanelinje som öppnades 1890. Westminster Palace, Westminster Abbey, Big Ben, Downing Street, London Eye, British Museum, Camden Market, Sky Garden, The Shard, Oxford Street
- Piccadilly Line (Dark Blue) - Den tredje mest trafikerade och djupaste tunnelbanelinjen i centrum, 71 km lång och förgrenad västerut. Den går bl.a. till Heathrow Airport och öppnade 1906. Sevärdheter längs vägen: Piccadily Circus, Hyde Park, Buckingham Palace
- Victoria Line (Ljusblå) - Den näst nyaste och näst kortaste linjen öppnade 1968 och är en 21 km lång tunnelbanelinje. Sevärdheter längs vägen: Oxford Street, Buckingham Palace
- Waterloo & City Line (Turkos) - den kortaste linjen är bara 2 km lång, det är en tunnelbanelinje och har inga andra stationer än ändhållplatserna Waterloo och Bank. Den har varit i drift sedan 1898
Byten kan verka kaotiska till en början, särskilt med tanke på de ofta trånga utrymmena i historiska tunnelbanestationer och längre korridorer som slingrar sig på olika sätt med många trappor och rulltrappor.
Men om du konsekvent läser skyltarna kan du inte gå vilse.
Skyltningen är mycket tydlig och leder dig exakt dit du ska. Det är viktigt att alltid veta namnet på slutstationen i den riktning du ska. Då kan du aldrig gå vilse.
Biljettpriser och hur köper man?
London med omnejd är indelat i 6 priszoner, priset på din biljett är också baserat på detta.
Det enklaste och billigaste sättet att betala för biljetter är med ditt eget kreditkort (kontaktlöst).
Du går in på varje tunnelbanestation via vändkors, där du lägger ditt kort i en gul läsare och går igenom. När du lämnar stationen går du igenom vändkorset igen, där du återigen måste sätta ditt kort i läsaren för att biljettpriset ska beräknas korrekt.
Systemet fungerar även när man betalar med mobiltelefon, klocka eller annan enhet som kan laddas med ett eget kort.
Systemet med dygnsbiljetter ersätts av den s.k. "heldagsbiljetten". Daily Caps, Det högsta belopp som kan debiteras ditt kort per kalenderdag ersätts av ett högsta belopp per dag. Om du når denna gräns måste du fortfarande fästa ditt kort i vändkorset, men inget mer kommer att debiteras ditt kort. På grund av den höga kostnaden för enkelbiljetter i London kommer du alltid att nå maxgränsen per dag.
Du kan också använda pappersbiljetter, men de är dyrare än att betala med kort. Å andra sidan gäller samma priser när du betalar med ett Oyster Card, vilket inte lönar sig för turister eftersom inköpsvärdet är 5 gbp och det inte finns någon fördel med att använda det i stället för ditt eget kort.
- Zon 1 eller 1+2: kontaktlöst 8,90 gbp / 16,60 gbp med pappersbiljett, maxpris per vecka 44,70 gbp
- Zonerna 1 till 3: kontaktlös 10,50 gbp / 16,60 gbp med pappersbiljett, maxpris per vecka 52,50 gbp
- Zonerna 1 till 4: kontaktlös 12,80 gbp / 16,60 gbp med pappersbiljett, högsta veckopris 64,20 gbp
- Zonerna 1 till 5: kontaktlös 15,30 gbp / 23,60 gbp med pappersbiljett, högsta veckopris 76,40 gbp
- Zonerna 1 till 6: kontaktlös 16,30 gbp / 23,60 gbp med pappersbiljett, högsta veckopris 81,60 gbp
- Fullständig prislista: tfl.gov.uk/fares
Det maximala veckopriset beräknas för varje kalendervecka från måndag till söndag. Så om du till exempel är i London från onsdag till onsdag kommer din veckogräns att börja räknas två gånger - onsdag till söndag och måndag till onsdag.
Enkelbiljettpriserna i centrala London är baserade på 2,50 gbp till 6 gbp.
Linjekarta för Londons tunnelbana
Vi har tagit fram en interaktiv karta över Tube, Elizabeth Line, DLR automatic tube och London Overground-tågen här:
Officiella kartor över tunnelbanan och tågen i London finns att ladda ner från Transport for Londons webbplats: tfl.gov.uk/maps/track/national-rail
Störningar i tunnelbanan och signaler
På grund av åldern och komplexiteten hos Londons tunnelbanesystem kan man förvänta sig mycket frekventa avstängningar, vanligtvis på helgerna. Men det förekommer också enstaka nödsituationer och ibland är till och med vissa stationer stängda på grund av personalbrist.
Det är alltid en bra idé att kolla på transportföretagets webbplats under avsnittet om avstängningar för att se om din tunnelbanelinje kör hela sin rutt.
Det är också en bra idé att ha en offline-karta över tunnelbanan nedladdad på din mobiltelefon, eftersom det inte finns någon signal i tunnelbanans underjordiska delar.
DLR: Docklands lätta järnväg
Östra London, i det trendiga Canary Wharf-området, betjänas av flera DLR-förarlösa automatiska tunnelbanelinjer.
Direkta DLR-linjer går på följande rutter:
- Bank - Limehouse - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
- Bank - Limehouse - Poplar - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Tower Gateway - Limehouse - Poplar - Canning Town - Royal Victoria - Beckton
- Stratford International - Stratford - West Ham - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Stratford - West Ham - Poplar - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
Biljettsystemet är detsamma som för tunnelbanan. Du går till och från stationen genom vändkors med kortläsare.
Tåg från Overground och National Rail
Tunnelbane- och DLR-linjenätet kompletteras av konventionella tunnelbanetåg som delvis körs av London Transport (London Overground och Elizabeth Line) och delvis av olika tågbolag som kör från London till andra engelska destinationer under varumärket National Rail.
Alla lokala tågtjänster inom Londons zoner 1-9 kan användas till de priser som visas ovan. Att betala för biljetter med ditt eget kreditkort via vändkorsen som du går igenom på varje station fungerar på samma sätt.